КИЇВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Макарівська районна організація
Меню сайту

Корисні посилання
  • Київська обласна організація Профспілки працівників освіти і науки України
  • ЦК Профспілки працівників освіти і науки України
  • Федерація Профспілок України

  • Форма входу


    Календар
    «  Січень 2016  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
        123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031

    Пошук

    Архів записів

    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Вітаю Вас, Гість · RSS 29.04.2024, 00:37

    Головна » 2016 » Січень » 12 » Основні соціально-економічні аспекти Держбюджету 2016: аналіз ФПУ
    16:41
    Основні соціально-економічні аспекти Держбюджету 2016: аналіз ФПУ
     

     

     

    Президент України 31 грудня 2015 підписав прийнятий Верховною Радою України Закон «Про Державний бюджет України на 2016 рік» від 25.12.2015 р. № 928-VIII.

    Пропонуємо експертний аналіз Держбюджету України на 2016 рік підготовлений Департаментом захисту соціально-економічних прав апарату ФПУ з використанням матеріалів структурних підрозділів апарату ФПУ та членських організацій Федерації профспілок України.

     

     

    http://pon.org.ua/templates/Default/images/spacer.gif

    Основні соціально-економічні аспекти

    Державного бюджету України на 2016 рік

     

    Президент України 31.12.2015 підписав прийнятий Верховною Радою України Закон «Про Державний бюджет України на 2016 рік» від 25.12.2015 р. № 928-VIII.

    Держбюджет на 2016 рік  враховує зростання ВВП на 2%, прогноз інфляції на рівні 12%, дефіцит Держбюджету 3,7% прогнозного ВВП, державний борг 66,35% прогнозного ВВП, прогноз середньорічного курсу на рівні 24,1 грн за долар США (розрахунки здійснено з використанням прогнозного курсу 24,4 грн за долар США).

    Бюджет наступного року сформовано з урахуванням макропрогнозу, схваленого Урядом (постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 №558, сценарій 1).

     

    Довідково: Витяги з Прогнозу економічного та соціального розвитку України на 2016 рік (ПКМУ від 05.08.2015 №558)

    Окремі показники

    Сценарій 1 (відповідає оцінкам МВФ)

    Сценарій 2 (з урахуванням мінімізації ризиків)

    ВВП, %

    102

    99,7

    Індекс споживчих цін, % (грудень до грудня попереднього року)

    112

    114,7

    індекс цін виробників, %  (грудень до грудня попереднього року)

    110,4

    112,2

    Фонд оплати праці, млрд грн

    589,1

    579,2

    Середньомісячна заробітна плата:

         номінальна, грн

    (Цей показник, за даними Держкомстату, за січень-листопад 2015 року склав 4096 грн)

     

     

     

    4857

     

     

     

    4821

         номінальна, скоригована на індекс споживчих цін, відсотків до попереднього року

    102,3

    99,5

     

    На думку експертів, прогнозний рівень інфляції є заниженим, що  провокуватиме подальше знецінення доходів, а зростання цін та тарифів лише посилюватиме цю тенденцію.

     

    Загальні показники проекту державного бюджету на 2016 рік  наступні:

    доходи у сумі 595,2 млрд грн (більше затверджених із змінами на 2015 р. на 78,3 млрд грн або на 13,1%);

    видатки у сумі 667,8 млрд грн (більше затверджених із змінами на 2015 р. на 86 млрд грн або на 12,9%);

    граничний обсяг дефіциту у сумі 83,7 млрд грн (більше затвердженого із змінами на 2015 р. на майже 7,7 млрд грн або на 10,2%), який становить 3,7% прогнозного ВВП;

    граничний обсяг державного боргу – 1 501 млрд грн, або 66,35% прогнозного ВВП.

     

    Щодо соціальних стандартів та гарантій

    Соціальні стандарти та гарантії в наступному році реально не зміняться: передбачене номінальне їх збільшення, дещо більше ніж на 12%, відповідає прогнозованому рівню інфляції, тому працівники і члени їх сімей не відчують позитивів від запропонованого росту.

    З 1 січня 2016 року розміри мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму та мінімальної пенсії залишаться на рівні вересня 2015 року. Їх збільшення у 2016 році передбачено лише з 1 травня (на 5,2%) та з 1 грудня (ще на 6,9%). Тобто  підвищення у 2016 році компенсуватиме лише прогнозований на цей період рівень інфляції - 12% (досвід попередніх років свідчить, що фактичний  рівень інфляції більш ніж у вдвічі перевищував прогнозний).

    Таке підвищення розміру прожиткового мінімуму не відповідає нормам ратифікованої Конвенції МОП № 117 та не сприяє досягненню Україною європейських стандартів життя.

    Позиції профспілок щодо встановлення розмірів прожиткового мінімуму на рівні фактичного прожиткового мінімуму, а для працездатних осіб – з урахуванням податків, обов’язкових зборів і внесків та мінімальної заробітної плати на рівні фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з урахуванням податків, обов’язкових зборів та внесків лишилися не врахованими.

     

    Довідково: За 2014–2015 роки інфляція склала 177%, тарифи на житлово-комунальні послуги, воду, електроенергію, газ виросли майже на 200%. Номінальне ж зростання соціальних стандартів та гарантій відбулося лише у вересні 2015 року на 13%, при цьому падіння реальної заробітної плати у 2015 році, з урахуванням цього підвищення, склало 21%.

     

    У Держбюджеті-2016 збільшено видатки на субсидії для оплати населенням комунальних послуг на 32,5% більше, ніж у 2015 році (36,2 млрд грн проти 24,4 млрд грн у 2015 р.).

     

    Зазначене свідчить про збільшення кількості обіднілих домогосподарств, які потребуватимуть державної допомоги на оплату комунальних послуг, та знецінення трудових доходів населення. Крім того, за попередньою оцінкою Міністерства соціальної політики України впродовж 2016 року ці видатки потрібно буде ще додатково збільшувати.

     

     

     

     

    Прожитковий мінімум, грн

    на 1 особу в розрахунку на місяць

    для дітей віком до 6 років

    для дітей віком від 6 до 18 р.

    для працездатних осіб

    для осіб, які втратили працездатність

    з 1 вересня 2015 р.

    1330

    1167

    1455

    1378

    1074

    Стаття 7 проекту Держбюджету на 2016 рік, грн.

    з 1 січня

    1330

    1167

    1455

    1378

    1074

    з 1 травня

    1399

    1228

    1531

    1450

    1130

    з 1 грудня

    1496

    1313

    1637

    1550

    1208

     

    Таким чином, розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 1 січня 2016 року встановлено в 2 рази меншим ніж його фактичний розмір у цінах листопада 2015 року, який офіційно оприлюднений на сайті Мінсоцполітики (2875 грн.). Відповідно занижені й розміри мінімальних заробітної плати та пенсії.

     

    Довідково:  Згідно з чинним законодавством розмір фактичного прожиткового мінімуму у цінах листопада 2015 року, за розрахунком Мінсоцполітики України, опублікованими на офіційному сайті міністерства, у розрахунку на місяць на одну особу становив 2487 грн (з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб – 2651 грн), для дітей віком до 6 років – 2401 грн, для дітей віком від 6 до 18 років – 2930 грн, для працездатних осіб – 2591 грн (з урахуванням суми податку на доходи фізичних осіб – 2875 грн), для осіб, які втратили працездатність, – 2052 гривні.

     

    Для призначення допомоги відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» знову використовується антисоціальний показник «рівень забезпечення прожиткового мінімуму» у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення у розмірі: для працездатних осіб – 21%, для дітей – 85%, для осіб, які втратили працездатність, та інвалідів – 100% відповідного прожиткового мінімуму.

    Пропозицію профспілок щодо поетапного збільшення рівня забезпечення прожиткового мінімуму для визначення соціальної допомоги працездатним особам, встановивши його на рівні не менш ніж 50% від розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи у бюджеті цього року не враховано.

     

    Щодо мінімальної заробітної плати та

    базового тарифного розряду ЄТС

    Мінімальна заробітна плата у місячному розмірі залишиться на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а у погодинному розмірі становитиме: з 1 січня – 8,29 грн, з 1 травня – 8,69 грн, з 1 грудня – 9,29 гривні.

    Запропонований з 1 січня 2016 року розмір  мінімальної заробітної плати не відповідає нормам чинного законодавства України та ратифікованим конвенціям МОП №117 та №131.

    За профспілковими розрахунками, розмір мінімальної заробітної плати з урахуванням сімейної складової, витрат на освіту та охорону здоров’я, забезпечення житлом, сплату податків, обов’язкових зборів та внесків, сьогодні має складати 5597 гривень.

    Розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС у 2016 році поки що не відомий. За попередньою інформацією Міністерства фінансів України, у наступному році він буде розраховуватися з наміром зберегти грошовий розрив між цим показником та мінімальною заробітною платою, який склався на кінець 2015 року. Враховуючи постанову Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013, внаслідок збільшення з 1 грудня 2015 року базового т.р. ЄТС з 1012 до 1113 грн зазначений грошовий розрив скорочено  з 366 до 265 гривень.

    На думку профспілок, існує загроза чергового збільшення грошового розриву між базовим т.р. ЄТС та мінімальною заробітною платою.

     

    Щодо запланованої реорганізації та оптимізації чисельності працівників

    Держбюджетом передбачено зобов’язання Уряду стосовно вжиття заходів щодо модернізації мережі професійно-технічних навчальних закладів з урахуванням їх укрупнення, не допустивши при цьому їх закриття чи перепрофілювання впродовж 2016-2018 років, а також скорочення чисельності працівників більш ніж на 10% щороку.

    Також визначено завдання Кабінету Міністрів України разом із Національною академією наук України та галузевими академіями наук до 1 серпня 2016 року вжити заходів щодо оптимізації мережі установ, закладів, організацій, чисельності їх працівників, зокрема, реорганізації, об’єднання, ліквідації неефективних закладів чи припинення їх діяльності.

    На думку профспілок, це загрожує черговим вивільнення кваліфікованих працівників та зростанням рівня безробіття.

    Щодо соціального страхування

    Установлено, що залишки коштів на кінець року Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у сумі 1,5 млрд грн зараховуються на рахунки Пенсійного фонду України.

    У січні – березні 2016 року передбачено покриття тимчасових касових розривів фондів загальнообов’язкового соціального страхування, пов’язаних із виплатами забезпечення та надання соціальних послуг, страховими виплатами через залучення на поворотній основі кошти єдиного казначейського рахунку без нарахування відсотків за користування цими коштами.

    На думку профспілок, загроза підвищення соціальної напруги у зв’язку з невиплатою протягом січня гарантованих Конституцією України соціальних допомог застрахованим у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у визначені законодавством терміни існує.

    Щодо фінансування галузевих субвенцій

    З 2015 року з держбюджету місцевим бюджетам передбачено фінансування освітньої та медичної субвенцій, а також субвенції на підготовку робітничих кадрів. Саме ці субвенції забезпечували регіони коштами на фінансування медицини і освіти, які, зокрема, спрямовуються на виплату зарплат персоналу.

    У 2016 році змінами до Бюджетного кодексу України (Закон реєстр. № 914 від 24.12.2015) перерахування коштів на субвенцію на підготовку робітничих кадрів не передбачено.

     

     

    тис. грн

    2015 рік

    2016 рік

     

    Усього передбачено 

    Усього передбачено 

    Порівняно з Держбюджетом-2015

    Медична субвенція

    46 177 023,6

    44 316 586,2

    на 4,2% менше

    Освітня субвенція

    43 615 305,9

    44 783 977,2

    на 1,03% більше

     

     

    Щодо Прикінцевих положень

    Прикінцевими положеннями Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» внесено зміни та зупинено в дії окремі положення законодавчих актів. Це не відповідає вимогам ч. 4 ст. 153 Регламенту Верховної Ради України, згідно з якою законопроект про державний бюджет не може містити положень про зупинення дії чи внесення змін до законів.

    Пунктом 3 Прикінцевих положень визначено зобов’язання Кабінету Міністрів України до 1 березня 2016 року внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо змін до Державного бюджету України на 2016 рік, опрацювавши надані Комітету Верховної Ради України з питань бюджету пропозиції суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту про Державний бюджет України на 2016 рік.

    Пунктом 7 Прикінцевих положень зупинено дію статті 1 Закону України «Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції, та обмеження відповідальності підприємств – виконавців/виробників житлово-комунальних послуг у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси» до завершення антитерористичної операції.

    Утверджуючи та забезпечуючи права і свободи громадян, держава окремими законами України встановила певні соціальні гарантії, що є складовою конституційного права на соціальний захист, а тому відповідно до ч. 2 ст. 6, ч. 2 ст. 19, ч.1 ст. 68 Конституції України вони є загальнообов'язковими, однаковою мірою мають додержуватися органами державної влади, місцевого самоврядування та їх посадовими особами.

    Пунктом 8 Прикінцевих положень продовжено на 2016 рік зупинення дії  п. 7 ч.1 ст. 90 Бюджетного кодексу України в частині видатків на співфінансування (50 відсотків) проектів ліквідації підприємств вугільної і торфодобувної промисловості та витрат на утримання водовідливних комплексів у безпечному режимі.

    Пунктом 9 Прикінцевих положень зупинено на 2016 рік дію норми статті 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" в частині індексації орендної плати як істотної умови договору оренди.

    Пунктом 11 Прикінцевих положень продовжено на 2016 рік практику ручного управління Кабінету Міністрів України низкою норми і положень окремих законів України. Одже, у порядку та розмірах, встановлених Кабміном,  виходячи з наявних фінансових ресурсів застосовуються, зокрема норми щодо:

    встановлення порядку та розмірів застосування пільг та соціальних гарантій для працівників освіти, медицини, культури, науки, державної служби; для дітей шахтарів при здобутті освіти та працевлаштуванні (стаття 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці»)відрахування коштів на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу (стаття 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності", статті 250  Кодексу законів про працю України); окремі норми Закону України «Про встановлення державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей»; «Про внесення змін до деяких законів України щодо державної підтримки учасників бойових дій та їхніх дітей, дітей, один із батьків яких загинув у районі проведення антитерористичних операцій, бойових дій чи збройних конфліктів або під час масових акцій громадянського протесту, дітей, зареєстрованих як внутрішньо переміщені особи, для здобуття професійно-технічної та вищої освіти»; «Про наукову та науково-технічну діяльність», «Про охорону дитинства»; щодо безоплатного отримання загальної середньої освіти, харчування; створення, ліквідації та реорганізації шкіл, позашкільних, дошкільних навчальних закладів, бібліотек за рішенням громади; забезпечення стипендією учнів ПТУ, в т.ч. дітей сиріт; пільгового проїзду учнів; фінансування навчальних  закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти, а також  наукової  та науково-технічної діяльності; соціального захисту учнів з особливими потребами; організації закладів  культури; організації та фінансування театрів, музеїв, організацію фізичної культури у навчальних закладах; оздоровлення дітей; «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»; ст. 1, 9, 40 Житлового кодексу України.

     

     

    •  

    Пунктом 11 Прикінцевих положень з порушенням норм статті 22 Конституції України в черговий раз блокується дія статті 12 та пункту «ж» статті 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я (забезпечення бюджетними асигнуваннями у розмірі не менше 10% національного доходу державної політики охорони здоров’я та встановлення у державних закладах охорони здоров'я посадових окладів (тарифних ставок) на основі Єдиної тарифної сітки у порядку, визначеному Кабміном).

    ФПУ солідарна з Профспілкою працівників освіти і науки України наголошує на неприпустимості пропозиції щодо встановлення Урядом умов та порядку, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів, реалізації норм законів України  «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», «Про наукову та науково-технічну діяльність».

    Застосування статті 119 КЗпП України у визначеному проектом Держбюджету-2016 порядку призведе до порушення гарантій, встановлених для працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації.

    За оцінкою Профспілки працівників культури України реалізація п. 11 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» загрожує:

    - значним зменшенням доходів працівників культури, адже недостатність бюджетних коштів позбавить їх можливості отримувати передбачені чинним законодавством надбавки та доплати, премії, винагороди за творчу діяльність, а також допомогу на оздоровлення під час надання щорічної відпустки, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань,

    • підвищенням педагогічного навантаження в позашкільних навчальних закладах;
    • збільшенням граничних норм наповнюваності груп, які відповідно до Положення про позашкільні навчальні заклади повинні відповідати психофізіологічному розвитку вихованців;
    • обмеженням відрахувань на культурно-масову, фізкультурну, оздоровчу роботу та ін.

    Крім того, включення частини третьої статті 22 Закону України «Про культуру» до п. 11 Прикінцевих положень загрожує прийняттям органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування рішень щодо оптимізації та ліквідації закладів культури на свій розсуд, а отже може призвести до знищення культурно-мистецьких закладів, особливо у сільській місцевості.

    Вищезазначені законодавчі ініціативи порушують статтю 22 Конституції України, якою передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

     

    Пункт 12 Прикінцевих положень передбачає доручення Кабінету Міністрів України щодо розробки, у двотижневий строк, переліку об’єктів права державної власності, які будуть приватизовані у 2016 році.

     Профспілки вважають, що  поспішні кроки з роздержавлення таких підприємств, більшість з яких є містоутворюючими або монополістами, призведуть до загрози виникнення катастрофічних соціально-економічних наслідків. Тому,  з метою належного ґрунтовного вивчення як економічної, так і суспільної доцільності проведення приватизації та застосування упереджувальних заходів мінімізації соціальних втрат, до підготовки такого переліку необхідно залучити соціальних партнерів.

    Пунктом 13 Прикінцевих положень передбачено доручення органам виконавчої влади, Національній академії наук України та національним галузевим академіям наук стосовно забезпечення передачі в оренду земельних ділянок державної власності на конкурентних засадах (земельних торгах).

     

    Підготовлено департаментом захисту соціально-економічних прав

    апарату ФПУ з використанням матеріалів структурних підрозділів апарату ФПУ та членських організацій ФПУ

    Переглядів: 933 | Додав: adminmak | Рейтинг: 0.0/0
    Профспілка працівників освіти і науки України © 2024
    Конструктор сайтів - uCoz