БІОГРАФІЯ ШЕВЧЕНКА Т.Г.
Тараc
Григорович Шевченко — український поет, письменник (драматург,прозаїк),
художник (живописець, гравер), громадський діяч, філософ, політик, фольклорист,
етнограф, історик.
Дитинство і юність
Народився
25 лютого (9 березня за новим стилем) 1814 року у селі Моринці Звенигородського
повіту Київської губернії (нині село Звенигородського району Черкаської
області) в закріпаченій селянській родині Григорія Івановича Шевченка та
Катерини Якимівни Бойко козацького походження. Згідно з родинними
переказами його діди і прадіди козакували, служили у Війську Запорізькому,
брали участь у визвольних війнах і повстаннях, які відбувалися в Україні
XVII–XVIII ст. Ці повстання були жорстоко придушені і нормальне суспільне життя
у регіоні Черкащини, Полтавщини, Київщини, Чернігівщини на тривалі роки було
порушене. Основна частина місцевого населення була закріпачена і зубожіла.
Сім'я Тараса на чолі з батьком Григорієм
Івановичем Шевченком повернулася до села Керелівки (нині Шевченкове (Звенигородський
район)), Звенигородського повіту, на Київщині, звідки був родом Григорій
Іванович. Дитячі роки Тараса проходять у цьому селі. 12 травня (24 травня за
новим стилем) 1816 року народилася Тарасова сестра Ярина. 26 січня (7 лютого за
новим стилем) 1819 року народилася Тарасова сестра Марія.
Був такий випадок, коли малий Тарас пішов шукати
«залізні стовпи», що «підпирають» небо, і заблукав у полі. Чумаки, зустрівши
хлопця, забрали його з собою і ввечері привезли до Керелівки. 8 березня (20 березня
за новим стилем) 1821 року народився Тарасів брат Йосип.
Восени 1822 року Тарас Шевченко починає вчитися
грамоти у місцевого дяка Совгиря. Знайомиться з творами Г. Сковороди. В період
1822–1828 років намалював «Коні. Солдати» (картина не знайдена).
Рано втративши матір (20 серпня (1 вересня) 1823
року), яка померла від тяжкої праці й злиднів, залишивши сиротами шестеро
дітей, він з дитинства зазнав багато горя і знущань. 7 жовтня (19 жовтня) 1823
року Тарасів батько одружується вдруге з удовою Оксаною Терещенко, в якої вже
було троє дітей. 22 червня (4 липня) 1824 року народилася Тарасова
сестра Марія — від другого шлюбу Григорія Івановича. Тарас чумакує з батьком.
Буває в Звенигородці, Умані, Єлисаветграді (тепер Кіровоград). 21 березня (2
квітня) 1825 року від тяжкої праці на панщині помер Тарасів батько — Григорій
Іванович Шевченко. Залишившись сиротою, Тарас іде наймитувати до дяка
Богорського, який прибув з Києва. Як «школяр-попихач» носить воду, опалює
школу, обслуговує дяка, читає псалтир над померлими, продовжує навчання. Під
час навчання Шевченко ознайомився з деякими творами української літератури. Не
витерпівши знущань дяка П. Богорського, Тарас тікає від нього і шукає в
навколишніх селах учителя-маляра. І знаходить, відчуваючи великий потяг до
живопису, кілька днів наймитує і «вчиться» малярству у диякона Єфрема (м.
Лисянка, Звенигородського повіту, на Київщині). Також мав учителів-малярів із
села Стеблева, Канівського повіту, на Київщині та із села Тарасівки,
Звенигородського повіту, на Київщині. 1827 року пасе громадську отару овець у
с. Кирилівці. Зустрічається з Оксаною Коваленко, подругою дитинства, яку не раз
згадує у своїх творах. Саме їй присвячено вступ до поеми «Мар'яна-черниця».
Наймитуючи у кирилівського попа Г. Кошиці, Тарас
буває в м. Богуславі (куди возив поповича до школи і на продаж яблука та
сливи). В цей же час їздив на базари до містечок Бурти і Шполи. 1828 року
Шевченка взяли козачком (слугою) до панського двору у с. Вільшану
(Звенигородського повіту на Київщині), куди він пішов за дозволом, щоб вчитися
у хлипнівського маляра. Коли Тарасові минуло 14 років, помер Енгельгардт, і
село Кирилівка стало власністю його сина П. Енгельгардта, Шевченка ж зробили
дворовим слугою нового поміщика у маєтку Вільшані. 6 грудня (18 грудня) 1829
року поміщик Павло Васильович Енгельгардт застав Шевченка вночі за малюванням
козака М. Платова (героя Вітчизняної війни 1812 р.), нам'яв вуха кріпаку-слузі
та наказав відшмагати його на стайні різками. Наступного дня наказ було
виконано: кучер Сидорка відшмагав Шевченка на стайні різками за малювання.
Протягом 1829–1833 років Тарас малював копії з картин суздальських майстрів. Упродовж майже 2,5 років — з осені 1828 року до
початку 1831 р. — Шевченко пробув зі своїм паном у Вільні, проте деталі цієї
подорожі мало відомі. Не виключено, що там він міг відвідувати лекції малювання
у професора Віленського Університету Й. Рустемаса. У тому ж місті Шевченко міг
бути очевидцем Польського повстання 1830 р. З цього періоду перебування у
Вільно зберігся малюнок Шевченка «Погруддя жінки», якість якого свідчить про
майже професійне володіння олівцем.
Переїхавши 1831 року з Вільно до Петербурга,
Енгельгардт взяв із собою Шевченка, а щоб мати зиск з невгамовного потягу юнака
до малювання, віддав його в науку на 4 роки до живописця Василя Ширяєва, адже у
великих панів було модою мати своїх «покоєвих художників».
З цього часу і аж до 1838 року Шевченко живе у
будинку Крестовського (тепер — Загородний проспект, 8), де наймав квартиру
Ширяев. Ночами, у вільний від роботи час, Шевченко ходив до Літнього саду,
змальовував статуї, тоді ж уперше почав писати вірші.
1833 року намалював портрет поміщика Павла
Енгельгардта (акварель) (оригінал, датований автором, зберігається у Державному
музеї Т. Г. Шевченка у Києві).
1835 року познайомився з графом Ф. Толстим, який
згодом брав участь у звільненні Шевченка з кріпацтва.
У повісті «Художник» Шевченко розповідає, що в
доакадемічний період він намалював: «Аполлон Бельведерський», «Фракліт»,
«Геракліт», «Архітектурні барельєфи», «Маска Фортунати» (олівець). Шевченко
бере участь у розпису Великого театру як підмайстер-рисувальник. Виконав
композицію «Олександр Македонський виявляє довір'я своєму лікареві Філіппу»
(акварель, туш, перо). Дата і підпис Шевченка. Малюнок виконано на тему,
оголошену ще 1830 р. для конкурсу в Академії художеств на одержання золотої
медалі.
Намалював: «Смерть Олега — князя Древлянського»
(туш), «Смерть Віргінії» (акварель, туш), на обох дати і підпис Шевченка,
«Смерть Богдана Хмельницького» (туш, перо і пензель). До цього часу дослідники
відносять також виконання Шевченком малюнків, про які є згадка в його повісті
«Художник»: «Геркулес Фарнезький», «Аполліно» — копія, рисунки для розпису
Великого театру в Петербурзі, «Маска Лаокоона», «Слідок із скульптурного твору
Мікеланджело», «Голова Люція Вера», «Голова Генія»; «Анатомічна фігура»;
«Германік»; «Фавн, що танцює».
Викуп
Улітку 1836 р. він познайомився зі своїм земляком
— художником І. Сошенком, а через нього — з Євгеном Гребінкою, В. Григоровичем
і О. Венеціановим. Сошенко вмовив Ширяева відпустити Шевченка на місяць з ним,
щоб цей час він використав для відвідування зали живопису Товариства заохочення
художників.
5 квітня (17 квітня) 1838 р. Шевченко разом з А.
Мокрицьким відвідують Ермітаж, де оглядають твори видатних художників
(Ван-Дейка, Рубенса, Веласкеса, Гвідо Рені та інших), говорять про достоїнства
їхніх полотен.
Навесні 1838 Карл Брюллов та Василь Жуковський
викупили молодого поета з кріпацтва. Пан погодився відпустити кріпака за великі
гроші — 2500 рублів. Щоб їх здобути, Карл Брюллов намалював портрет Василя
Жуковського — вихователя спадкоємця престолу, і портрет розіграли в лотереї, у
котрій взяла участь царська родина. Лотерея відбулася 22 квітня (4 травня) 1838
року, а 25 квітня (7 травня) Шевченкові видали відпускну.
Дослідники-мистецтвознавці періодом 1837–1838
років датують також малярські твори, про які є згадка у повісті Шевченка
«Художник», а саме:
«Анатомічна статуя Фішера»;
«Мідас, повішений Аполлоном»;
«Едіп, Антігона та Полінік»;
«Ієзекіїль на полі, всіяному кістками».
В Академії мистецтв
Після викупу оселився на 4-й лінії Васильєвського
острова у будинку №100. Незабаром Шевченко став студентом Академії
мистецтв, а вже там — улюбленим учнем Брюллова.
Будучи вже неабияким портретистом, упродовж
навчання він опанував також мистецтво гравюри й виявив нові видатні здібності
як графік та ілюстратор. 23 червня (5 травня) 1838 року за рисунок з
гіпсових фігур на місячному екзамені в Академії мистецтв Шевченкові виставлено
номер тринадцятий (Найкраща робота оцінювалась №1, а далі оцінки йшли по
низхідній).
2 листопада (14 листопада) 1838 року Шевченко в
Гатчині написав «Думку» («Тяжко, важко в світі жити…»), вперше надруковано у
харківському альманасі Бецького «Молодик».
24 листопада (4 грудня) 1838 року переїхав на
квартиру до Сошенка у будинок №307 3-го кварталу Васильєвської частини (тепер —
будинок №47 по 4-й лінії).
Новий, 1840-й, Тарас Шевченко зустрів хворобою на
тиф. Одужував він у майні Федора Пономарьова — свого найближчого друга по
Академії мистецтв.
Водночас Шевченко наполегливо працював над
поповненням своєї освіти, жадібно читав твори класиків світової літератури й
захоплювався історією та філософією. Під враженням вістки про смерть автора
«Енеїди» Шевченко написав вірш «На вічну пам'ять Котляревському». Разом із
чотирма іншими його поезіями цей вірш побачив світ у альманасі Гребінки
«Ластівка» (1841).
Першу збірку своїх поетичних творів Шевченко
видав 1840 під назвою «Кобзар». До неї увійшло 8 поезій: «Думи мої»,
«Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ'яненка», «Іван Підкова»,
«Тарасова ніч».
Окремими виданнями вийшли поеми «Гайдамаки»
(1841) та «Гамалія» (1844).
Вірші Шевченка справили на українське суспільство
велике враження, проте російська богема загалом негативно поставилася до
молодого поета, звинувативши його головним чином у тому, що він пише «мужицькою
мовою".
Улітку 1842, використавши сюжет поеми
«Катерина»,Шевченко намалював олійними фарбами однойменну картину, яка стала
одним знайпопулярніших творів українського живопису.
Перша подорож Україною
13 травня (25 травня) 1843 року Шевченко з
Петербурга виїхав в Україну. Зупинився поет у Качанівці на Чернігівщині (маєток
поміщика Григорія Тарновського). В червні 1843 побував у Києві, де познайомився
з М. Максимовичем та П. Кулішем, і на Полтавщині відвідав Є. Гребінку.
В липні 1843 року у с. Ковалівці Шевченко
відвідує Олексія Капніста (учасник руху декабристів, син автора «Оди на
рабство» і комедії «Ябеда»). Обидва поїхали у місто Яготин до Миколи
Рєпніна-Волконського оглянути галерею картин і на замовлення Григорія
Тарновського зробити копію з портрета Миколи Рєпніна. Познайомився з Варварою
Рєпніною.
20 вересня (2 жовтня) 1843 року гостює в рідному
селі Кирилівці, Звенигородського повіту, на Київщині у сестри та братів.
Протягом жовтня-грудня 1843 року перебуває в м. Яготині на Полтавщині у
Рєпніних, де на замовлення Олексія Капніста виконує дві копії з портрета М.
Рєпніна (оригінал намальований швейцарським художником Й. Горнунгом). Портрети
зберігаються: один в Державному музеї Т. Г. Шевченка у Києві, другий — у
Санкт-Петербурзі, в Ермітажі.
Під впливом баченого і пережитого в Україні
Шевченко написав вірш «Розрита могила», у якому висловив гнівний осуд
поневолення українського народу царською Росією. В лютому 1844 року виїхав з
України до Петербурга через Москву, де пробув один тиждень і зустрівся з
Михайлом Щепкіним та Осипом Бодянським. Під час першої подорожі до України
Шевченко задумав видати серію малюнків «Живописна Україна». Саме тому Тарас
Шевченко в пошуках історичних сюжетів мав намір звернутися до Буткова. Про це
поет писав у листі до Осипа Бодянського 29 червня (11 травня) 1844 року. 30
жовтня (11 листопада) 1844 року комітет Товариства заохочення художників
ухвалив надати Шевченкові грошову допомогу для видання «Живописной Украины»,
визначивши для цієї мети 300 крб. та зобов'язавши його надіслати для Товариства
один примірник першого випуску видання.
Перші 6 офортів серії («У Києві», «Видубецький
монастир у Києві», «Судня рада», «Старости», «Казка» («Солдат і Смерть»), «Дари
в Чигрині 1649 року») вийшли друком у листопаді того ж року під назвою
«Чигиринський Кобзар». Вийшов 1844 передрук першого видання «Кобзаря» з
додатком поеми «Гайдамаки». Того ж року Шевченко написав гостро політичну поему
«Сон» («У всякого своя доля»), ставши на шлях безкомпромісної боротьби проти
самодержавної системи тодішньої Російської Імперії.
22 березня (3 квітня) 1845 року Шевченко подав
заяву до ради Академії мистецтв з проханням надати йому звання художника. Рада
Академії художеств, розглянувши заяву Шевченка, винесла таке рішення: «Ст. 12.
По прошению вольноприходящего ученика Академии Тараса Шевченко (по входящей
книге №386). Определено: Поелику Шевченко известен Совету по своим работам и
награжден уже за успехи в живописи серебряною медалью 2-го достоинства, то
удостоить его звания неклассного художника и представить на утверждение общему собранию
Академии». Також подав заяву до правління Академії про видачу йому квитка для
проїзду на Україну і вільного проживання там. 25 березня (5 квітня) рада
Академії мистецтв видала Шевченкові квиток на право проїзду на Україну. Вже в
листопаді 1845 року загальні збори Академії мистецтв у Петербурзі затвердили
рішення ради від 22 березня про надання Шевченкові звання некласного художника.
Друга подорож Україною
31 березня (12 квітня) 1845 року Шевченко виїхав
із Петербурга через Москву до Києва. У Москві зустрічався зі Михайлом Щепкіним,
оглядав Кремль. На шляху до Києва Шевченко проїжджав Подольськ, Тулу, Орел,
Кроми, Есмань, хутір Віктора Забіли під Борзною (Кукуріковщину).
Протягом весни-осені 1845 року перебуває у селі
Мар'їнському на Полтавщині (Миргородський повіт). Жив він у поміщика О.
Лук'яновича (у окремому від панів приміщенні), малював портрети і краєвиди. Тут
поет здружився з селянами, охоче з ними зустрічався і розмовляв.
У вересні гостює у своїх родичів у с. Кирилівці,
відвідує сестру Катерину у с. Зелена Діброва, був у с. Княжому.
Ставши співробітником Київської Археографічної
Комісії, Шевченко багато подорожував Україною, збирав фольклорні й етнографічні
матеріали та змальовував історичні й архітектурні пам'ятки.
Восени та протягом зими 1845 р. Шевченко написав
такі твори: «Іван Гус» («Єретик»), «Сліпий», «Великий льох», «Наймичка»,
«Кавказ», «І мертвим, і живим…», «Холодний Яр», «Давидові псалми»; важко
захворівши, наприкінці 1845 написав вірш «Заповіт», у якому проголосив заклик до
революційної боротьби за визволення свого поневоленого народу.
Через яскраво антирежимний характер нові поетичні
твори Шевченка не могли бути надруковані й тому розповсюджувались серед народу
у рукописних списках. Сам Шевченко переписав їх для себе у спеціальний
зошит-альбом, якому дав назву «Три літа» (1843 — 1845).
Арешт і заслання
Навесні 1846 року Шевченко прибув до Києва,
оселився в будинку (тепер — Літературно-меморіальний будинок-музей Тараса
Шевченка) в колишньому провулку «Козине болото». У цей час були написані балади
«Лілея» та «Русалка». У квітні Тарас пристав до Кирило-Мефодіївського братства,
таємної політичної організації, заснованої з ініціативи Миколи Костомарова. 27
листопада 1846 року Шевченко подає заяву на ім'я попечителя Київського
навчального округу про зарахування на посаду вчителя малювання у Київському
університеті Святого Володимира, на яку його затвердили 21 лютого 1847.
У березні 1847 року, після доносу, почалися
арешти членів братства. Шевченка заарештували 5 квітня 1847, відправили під
конвоєм до Петербурга й ув'язнили в казематі так званого Третього відділу. Під
час допитів поет виявив неабияку мужність і незалежність: він не зрікся своїх
поглядів і не виказав нікого з братчиків. Перебуваючи біля двох місяців за
ґратами, Шевченко продовжував писати вірші, що їх згодом об'єднав у цикл «В
казематі». Серед в'язничних мурів, чекаючи кари, Шевченко зміг написати таку
рідкісну перлину лірики, як вірш «Садок вишневий коло хати…». Безмежну любов до
України поет висловив у вірші, що починається рядками «Мені однаково, чи буду Я
жить в Україні, чи ні».
Шевченка, у якого під час обшуку знайшли альбом
поезій «Три літа», покарали набагато тяжче, ніж інших притягнених до слідства
братчиків: заслали в солдати до Оренбурга. На вироку Микола І власноручно
дописав: «Під найсуворіший нагляд і з забороною писати й малювати».
В Орській фортеці всупереч суворій забороні,
Шевченко продовжував крадькома малювати і писати вірші, які йому вдалося
переховати й зберегти в чотирьох «захалявних книжечках» (1847, 1848, 1849,
1850). За того часу Шевченко написав поеми «Княжна», «Варнак», «Іржавець»,
«Чернець», «Москалева криниця» та багато поезій. Поет цікавився життям казахів,
що кочували в околицях фортеці, вивчав їх пісні й легенди та малював сценки з
їхнього побуту.
Деяке полегшення становища Шевченка настало
навесні 1848 унаслідок включення його до складу Аральської експедиції.
Перебування на острові Кос-Арал було дуже продуктивним у його творчості. Крім
виконання численних малюнків, сепій та акварелей, Шевченко написав поеми
«Царі», «Титарівна», «Марина», «Сотник» і понад 70 поезій, у яких відбиті важкі
переживання, спричинені неволею і самотністю. В Оренбурзі Шевченко зблизився з
засланцями-поляками, учасниками повстання 1830 — 1831, і заприязнився з
польським істориком Бр. Залеським, з яким пізніше листувався. У квітні 1850
Шевченка вдруге заарештовано і, після піврічного ув'язнення, запроторено в
Новопетровський береговий форт, на півострів Мангишлак.
Семирічне перебування поета в Новопетровській
фортеці — це найважчі часи в його житті. Та — незважаючи на найсуворіший
нагляд, на моральні страждання і фізичне виснаження — Шевченко таємно
продовжував малярську й літературну діяльність.
Лише під час так званої Каратауської експедиції,
влітку 1851, він виконав біля 100 малюнків аквареллю й олівцем (зокрема «Вид на
гори Актау з долини Агаспеяр», «Гора в долині Агаспеяр», «Гори в долині
Агаспеяр», «Кладовище Агаспеяр»). Знайшовши коло форту добру глину й алебастр,
Шевченко почав вправи в скульптурі. Серед виконаних ним скульптурних творів
були й 2 барельєфи на новозавітні теми: «Христос у терновому вінку» і «Йоан
Хреститель». Поет тоді почав писати російською мовою повісті з українською
тематикою та багатим автобіографічним матеріалом («Наймичка», «Варнак»,
«Княгиня», «Музыкант», «Художник», «Несчастный», «Близнецы» та інші).
Тільки через 2 роки після смерті Миколи
Іклопотання друзів увінчалися успіхом, і поета звільнено з заслання у 1857 р.
Коли стало відомо про майбутнє звільнення Тараса Шевченка від
солдатчини,фельдфебель І лінійного батальйону Окремого Оренбурзького корпусу
Мусій Анакієвдав йому змогу вільний від служби час проводити на свій розсуд.
Довідавшись про звільнення, Шевченко цілком
наново переробив написану ще в 1847 поему «Москалева криниця», а також почав
вести російською мовою «Щоденник» («Журнал», з 12 червня 1857 до 13 липня 1858)
— цінне джерело до біографії Шевченка, яке свідчить про високий рівень культури
мислителя. У серпні 1857 Шевченко залишив Новопетровськ і рибальським човном
дістався до Астрахані, а звідти пароплавом прибув до Нижнього Новгорода. Тут
поетові довелося затриматися майже на півроку. В'їзд до Москви й Петербурга
йому було заборонено. Хоч у Нижньому Новгороді Шевченко жив під пильним
наглядом поліції, він не тільки брав участь у культурному житті міста, а й
написав поеми «Неофіти», «Юродивий», триптих «Доля», «Муза», «Слава», закінчив
повість «Прогулка с удовольствием и не без морали», намалював понад 20
портретів і зробив чимало архітектурних малюнків.
Третя подорож Україною
Навесні 1858 поет прибув до Петербурга, де його
тепло зустріли українські друзі та численні прихильники, серед них і родина
Федора Толстого. У червні того ж року Шевченко оселився в Академії Мистецтв, де
жив до самої смерті. Щоб познайомитися з українським поетом, туди приїжджали І.
Тургенєв і Марко Вовчок.
Одержавши з чималими труднощами дозвіл, Шевченко
влітку 1859 року повернувся в Україну, якої вже 12 років не бачив. Тут відвідав
своїх рідних — у Кирилівці та декого з давніх знайомих. У перших числах серпня
1859 Шевченко приїхав до Києва і оселився на межі Куренівки і Пріорки, по
вулиці Вишгородській. Його мрії про одруження та придбання землі над Дніпром не
здійснилися: Шевченка втретє заарештували і після кількаразових допитів (зокрема
Марком Андрієвським — чиновником для особливих доручень при київському
генерал-губернаторі) зобов'язали повернутися до Петербурга.
На світанку 14 серпня 1859 поет диліжансом через
Ланцюговий міст через Дніпро виїхав до Петербурга.
До останніх днів свого життя поет перебував під
таємним поліційним наглядом. Виснажений моральними і фізичними стражданнями
десятирічного заслання, Шевченко зберіг давню поетичну силу, яка незабаром
виявилася в нових його творах. Уважають, що поема «Марія» становить вершину
творчості поета після заслання. Шість раніше написаних і заборонених у Росії
поезій Шевченка видано за кордоном у Лейпцігу, 1859. У друкарні П. Куліша 1860
року побачило світ нове видання «Кобзаря», яке, однак, охоплювало тільки
незначну частину поезій Шевченка. Того ж року надруковано й «Кобзар» у
перекладі російських поетів, а у січні 1861 випущено окремою книжкою Шевченків
«Буквар», посібник для навчання у недільних школах України, виданий коштом
автора та накладом 10 000 примірників.
У Петербурзі Шевченко вирішує зайнятися гравюрою,
як справді народним видом мистецтва, яке може бути тиражованим. У квітні 1859
року Шевченко, подаючи деякі зі своїх гравюр на розгляд ради Імператорської
академії мистецтв, просив удостоїти його звання академіка чи задати програму на
отримання цього звання. Рада 16 квітня постановила визнати його «назначеним в
академіки і задати програму на звання академіка з гравірування на міді». 2
вересня 1860 року, разом із іншими митцями, Тараса Шевченка було визнано
академіком гравюри «на повагу майстерності та пізнань у мистецтвах».
«Церква Богдана» у Суботові.
Будучи вже хворим, Шевченко взяв участь у
підготовці першого числа журналу «Основа», яке вийшло ще за його життя. У
передчутті близького кінця, Шевченко записав олівцем на офорті автопортрета
1860 свій останній вірш «Чи не покинуть нам, небого». П. Зайцев назвав цей твір
незрівнянним поетичним документом боротьби безсмертної душі з тлінним тілом
перед обличчям фізичної смерті.
Кохання Тараса Григоровича Шевченка
Першим коханням молодого Шевченка була молода
дівчина, одноліток Тараса — Оксана. Родичі та знайомі закоханих були впевнені,
що молоді одружаться, щойно досягнуть старшого віку. Але надії були марними —
Тарас у валці свого пана Павла Енгельгардта мусив поїхати до Вільна (тепер —
Вільнюс). Розлука була несподівана і довга. Усе своє подальше життя Шевченко
буде з ніжністю згадувати ту дівчину, яку колись кохав.
Наступною жінкою, яку він нагородив своїм
коханням, була польська швачка Дзюня Гусіковська.
У 1843 році Шевченко їде в Україну і там
зустрічає Ганну Закревську, якій згодом присвятив вірш «Г. З.».
Наступними жінками, що займали місце в
серціКобзаря, були Варвара Рєпніна, сільська дівчина Глафіра та Агата
Рускова,16-річна актриса Катерина Піунова, яка, напевно, просто не наважилася
пов'язатисвоє життя з модним, але скандально відомим художником, який майже на
тридцятьроків був старшим від неї. Останнім коханням поета була 19-річна
дівчинаЛукерія Полусмак, яка наймитувала в Петербурзі. Простакувату дівчину Тарас
зваблював дорогими подарунками, але вона не захотіла залишати столичного життяі
переїжджати в Україну, щоб жити в селі, й покинула поета, вийшла заміж за перукаря
Яковлєва. І лише 1904 року, після смерті свого пиячка-чоловіка,Лукерія
Яковлєва-Полусмак, залишивши дітей в Петербурзі, приїхала до Канева і щодня
приходила на могилу Шевченка.
26 лютого (10 березня) 1861 року Шевченко помер.
На кошти друзів 1 (13 березня) його поховано спочатку на Смоленському
православному кладовищі в Петербурзі.
Після того як п'ятдесят вісім днів прах Т. Г.
Шевченка перебував у Петербурзі, його домовину, згідно із заповітом, за
клопотанням Михайла Лазаревського, після отримання ним дозвілу у квітні того ж
року, перевезено в Україну і перепоховано на Чернечій горі біля Канева.
26 квітня (8 травня) 1861 року домовина була
викопана, перенесена через увесь Петербург до Московського (Миколаївського)
вокзалу і залізницею потрапила до Москви.
Далі шлях проходив через Серпухов, Тулу, Орел,
Кроми, Дмитровськ, Сєвськ, Глухів, Кролевець, Батурин, Ніжин, Носівку,
Бобровицю, Бровари до Києва. Ланцюговим мостом, випрягши коней з воза, його
провезли студенти Університету Святого Володимира і далі набережною до церкви
Різдва Христового на Подолі.
У Києві з Тарасом прощалися студенти, поети,
багато киян. Була навіть думка, яку підтримували й родичі поета, поховати Т.
Шевченка в Києві. Та Честахівський відстоював думку про поховання Кобзаря в
Каневі, бо ще за життя він мріяв про: «тихе пристанище і спокій коло Канева».
8 (20 травня) 1861 року на пароплаві «Кременчук»
з Києва прах Шевченка потрапив до Канева. Дві доби домовина знаходилась в
Успенському соборі, а 10 (22 травня) було відслужено в церкві панахиду, і прах
віднесли на Чернечу гору.«Винесли гроб, поклали на козацький віз, накрили
червоною китайкою. Замість волів впрягся люд хрещений, і повезли діти свого
батька, що повернувся з далекого краю до свого дому» — згадував Григорій
Честахівський. Туди ж перенесли дерев'яний хрест, який був встановлений на
могилі.
|