29 жовтня 2013 року у рамках річної міжнародної кампанії «Об’єднаймося заради якісної освіти», яку розпочав Інтернаціонал Освіти, Профспілка працівників освіти і науки України провела спільний українсько-французький семінар, на якому обговорювалися особливості системи освіти в Україні та Франції. Українську сторону на семінарі представляли Голова Профспілки Георгій Труханов, заступники Голови Сергій Романюк та Любов Гарбаренко, голови обласних організацій Профспілки, фахівці апарату ЦК Профспілки; французьку – представники Національної Профспілки працівників середніх шкіл Франції Оділь Кордельє, Жан-Марі Маяр і Флоріан Ласкру. З вітальним словом виступив голова Центрального комітету Профспілки Георгій Труханов, який зосередив увагу на особливостях системи освіти в Україні та детально охарактеризував структуру освіти, яка включає дошкільну, загальну середню, позашкільну, професійно-технічну, вищу, післядипломну, аспірантуру, докторантуру та самоосвіту. Голова Київської міської організації Профспілки працівників освіти і науки України Олександр Яцунь у своєму виступі акцентував увагу на питаннях виплати 20% муніципальної надбавки, яка є соціальною подушкою для вчителів. Також він розповів, як педагоги столиці 19 серпня 2013 року зібралися на мітинг, рушійним поштовхом для проведення якого стало блокування Київради та невиплата надбавки. Олександр Яцунь зауважив, що профспілка намагається вести конструктивний соціальний діалог з владою, щоб забезпечити освітянам соціальні гарантії, вчасну виплату в повному обсязі заробітної плати та надбавок. Оділь Кордельє зазначила, що у Франції держава визначає навчальні програми на всіх рівнях освіти, організовує процедуру прийому вчителів, наймає вчителів, які стають державними службовцями, забезпечує підвищення їх кваліфікації, набирає і навчає інспекторів, відповідальних за контроль за якістю освіти. Як відзначила Оділь Кордельє, французька система освіти складається з декількох рівнів: -дошкільна освіта: дитсадки (écoles maternelles) відвідують всі діти з 3 до 6 років, але це не є обов’язковим; -початкова освіта: початкові школи (écoles élémentaire) діти відвідують з 6 до 11 років. Після їх закінчення учні автоматично отримують доступ до наступного рівня освіти (без тестів чи процедур відбору). Проте в кінці другого та п’ятого років навчання учні проходять стандартні тести, які мають не оціночний, а діагностичний характер для виявлення слабких сторін учнів; -неповна середня освіта: навчання в коледжах (collèges) протягом чотирьох років (учні віком від 11 до 15 років). Навчання в коледжах є обов'язковим для всіх учнів. Після закінчення коледжу видається національний диплом (brevet). -повна середня освіта: надається у загальних, технологічних та професійних ліцеях протягом трьох років (учні віком від 15 до 18 років). -вища освіта: надають вузи з різним правовим статусом відповідно до Кодексу про освіту. Заклади вищої освіти мають різні цілі та умови прийому, але більшість курсів у них структуровані в три навчальні цикли (дають відповідно ступінь бакалавра, магістра та доктора). Жан-Марі Маяр розповів про профспілки вчителів Франції, де у порівнянні з іншими країнами їх дуже багато. Вони різняться в залежності від ідеології, належності до національного профцентру, рівня організації, типу працівників, сектору освіти. Найбільшою федерацією профспілок у сфері освіти Франції є Унітарна федерація профспілок (Fédération syndicale unitaire (FSU), яка складається з різних профспілок освітян, серед яких Національна профспілка науково-дослідних працівників (SNCS), Національна профспілка працівників освіти другого ступеня (SNES-FSU), Національна профспілка фізичного виховання в системі державної освіти (SNEP-FSU), Об’єднана національна профспілка вчителів, шкільних вчителів і викладачів коледжів (SNUipp-FSU), Національна профспілка працівників вищої освіти (SNESUP-FSU) та інші. Як повідомив Флоріан Ласкру, тривалість робочого часу вчителя у Франції у початковій школі становить 24 години на тиждень, у середній – 18 годин. Що ж стосується пенсійної реформи, то рівень пенсій залежить від стажу, який повинен становити 40 років. Вчителі, які досягли пенсійного віку (60 років, але він буде поступово збільшуватися до 62 років), але не відпрацювали необхідний період для отримання максимальної пенсії, можуть продовжувати працювати до 65 років. Учасники семінару активно долучалися до обговорення питань діяльності профспілок у країнах, захисту прав педагогів, системи оплати праці тощо. Наприкінці заходу представники обох країн наголосили на важливості проведення таких семінарів, що сприятиме обміну досвідом і розвитку якісної освіти у державах.
|