Верховна Рада України прийняла в другому читанні Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій» (проект № 3651-д; 17.11.2020 – прийнято Радою; 23.11.2020 – направлено на розгляд Президенту).
Законом врегульовано окремі питання організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України.
Законом внесено зміни до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про Кабінет Міністрів України», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Законом, зокрема, врегульовано питання:
• закінчення повноважень сільських, селищних, міських голів, сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, районних рад у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України;
• реорганізації сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, районних рад як юридичних осіб публічного права, у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України;
• правонаступництва щодо майна, прав та обов’язків територіальних громад, території яких були включені до територій територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;
• правонаступництва щодо майна, прав та обов’язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів;
• продовження до закінчення бюджетного періоду виконання бюджетів територіальних громад, прийнятих до затвердження Кабінетом Міністрів України територій територіальних громад в регіонах України, та бюджетів районів, які ліквідовані Верховною Радою України;
• утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України;
• особливостей державної реєстрації щодо органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій як юридичних осіб публічного права, у зв’язку зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України.
За висновками Головного науково-експертного управління ВРУ питання публічного правонаступництва, яке істотно відрізняється від інституту правонаступництва суб’єктів приватного права, у чинному законодавстві України фактично не регламентується. При публічному правонаступництві ключовим є питання передачі владних повноважень
Необхідність публічного правонаступництва зумовлена тим, що «держава відповідає перед людиною за свою діяльність» (ст. 3 Конституції України). Отже, ліквідація чи реорганізація органу держави не може бути підставою для невиконання нею своїх зобов’язань перед людиною.
Функції органу держави, які реалізовувались органом, що припинив своє існування, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим органам, що повинно знаходити своє відображення у правових актах, зокрема, тих, що передбачають реорганізацію або ліквідацію органу. У разі виникнення публічного правонаступництва усі матеріально-правові зобов’язання суб’єкта-попередника передаються до суб’єкта-правонаступника, який відповідно має надалі виконувати ці зобов’язання перед фізичними (юридичними) особами.
Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX «Про утворення і ліквідацію районів» утворені райони в АР Крим та областях у складі територій територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України. Розпорядженнями Уряду від 12.06.2020 № № 707-р - 730-р визначені адміністративні центри та затверджені території територіальних громад 24 областей.
Однак, установчих приписів про розформування, об’єднання територіальних громад ці розпорядження не містять, як і інформації про їх добровільне об’єднання в порядку, передбаченому Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».
На погляд юридичних експертів ВРУ вирішенню конкретних питань адміністративно-територіального устрою має передувати встановлення відповідних правил у відповідному законі про адміністративно-територіальний устрій (п. 13 ч. 1 ст. 92 Конституції України).
Визначена Конституцією України система адміністративно-територіального устрою (ст. 133 Конституції України) не передбачає такого елемента, як територіальні громади. З огляду на це використання терміну «територія територіальної громади» та намагання коригувати систему адміністративно-територіального устрою держави через зазначені утворення має ознаки неконституційності.
Законопроектом не врегульовано питання публічного правонаступництва органів місцевого самоврядування у випадках, коли територію однієї розформованої територіальної громади включено до територій кількох сформованих територіальних громад.
Експерти також вказують на недостатню правову урегульованість механізму реорганізації суб’єктів владних повноважень на місцях, припинення місцевих рад та їх виконавчих органів тощо.
Юридичний відділ ЦК Профспілки
|